Friday, September 21, 2012

Demam. Baik atau Buruk?

Nak pot-pet pasal demam sebab saya tengah demam sekarang ni. Eh, tapi masih mampu blogging? hehe! Bukan apa, saya saje nak tanya kat Encik Google, apesal boleh demam ni?

after ber-gedik ngan Encik Google , saya pun dapat taulah beberapa punca demam ni. Antaranya ?


  • suhu badan naik melebihi suhu normal manusia. suhu normal manusia ialah 36.5 - 37.6 darjah celcius.
  • suhu badan meningkat menunjukkan badan ni sedang mengaktifkan sistem imun untuk menghasil sel darah putih , antibodi dan agen-agen lain untuk berperang dengan penyakit. (so kira bagus lah kan?)
  • terkena jangkitan kuman, toksin , kanser dan sebarang penyakit autoimmune ( penyakit lupus, arthritis & penyakit rheumtoid.
maybe ada lagi punca-punca lain kan? so bagi saya, demam ni bagus sebab demam nk bagitau kat kita 
"Hei2! ada penjahat kat badan ni, jom keluarkan bala-bala tentera, sel darah putih! seraaaang!!" 
pasal tuuu lah suhu badan pun naik. hahaha itu pendapat saya je. so jangan la korang maki-hamun kat Encik Demam yer :)

Macam mana nak tau kalau demam nak melanda? senang je! ni beberapa simptom2 atau petanda2 awal sekiranya kita bakal menghidap demam :

  • Sakit tekak yang teramat! benda ni saya rasa semalam! aduh peritnya tak terkata. time tengah ber-calling dengan si Arif, pun agak payah. sakit! :(
  • batuk-batuk ,rasa sejuk , hidung berair & tersumbat. ohhh benda alah tu nak bagitau kita yg kita bakal rasa terjahan Encik Influenza Selesema. macam yg saya rasa sekarang ni. Air mucus meleleh2. hahaha!
  • Mata berair. benda ni juga buat kacau kat mata saya. orang pun sangka saya nak nangis. ish2. 
  • Pening-pening, sakit dan berat di sekitar mata. benda alah ni paling boleh dirasai time korang tunduk atau terbalikkan kepala kalau ke bawah. (eh mcm mana tu ? )
**ada orang cakap , demam ni boleh bantu kita menghapus dosa-dosa kita. tapi saya tak tau lah macam mana. so kiranya, demam ni benda bagus juga. yang TAK BAGUSNYA kalau demam lama-lama sampai masuk wad . So you all, minumlah banyak air, jangan skip makan ubat, banyakkan rehat & yang penting jangan lepak lama sangat kat depan skrin laptop atau pc korang. hehe!

yang tengah sakit-sakit tu, jom berdoa agar kita sihat segera . Exam tak lama lagi! :)




♥ Love, Autumn Zira ♥

3 comments:

  1. Replies
    1. kakak nurse tlg jaga org sakit nieeee. hihi :)

      Delete
  2. semoga cpat sihat , :) kita pn deman ni T__T

    ReplyDelete

 
Alright reserved by Azirah Jaini.